Tot het jaar 2030 zo’n 350.000 nieuwe logistiek medewerkers nodig!
Tekort aan logistiek personeel vraagt om creatieve invulling van werving en selectie
Recruitment bureau Attentix werkt exclusief voor logistiek en transport bedrijven en mogelijke logistiek gerelateerde functies binnen andere sectoren.
Naast functies in de logistiek. en transport is Attentix ook de werving en selectie specialist voor Supply Chain gerelateerde functies.
Nederland en logistiek gaan al eeuwenlang hand in hand. Onze (lucht)havens zijn internationaal beroemd en onze logistieke dienstverlening staat wereldwijd goed op de kaart. Tel daarbij op de toenemende populariteit van E-commerce en de stevige groei van de economie en het is geen verrassing dat de sector groeit als kool. Voor de Nederlandse arbeidsmarkt betekent dat: jaarlijks duizenden nieuwe logistieke banen. Werkgevers in de logistieke sector hebben op dit moment grote moeite logistiek personeel met de juiste skills te vinden om hun vacatures te vullen. Een krappe arbeidsmarkt dus. Uit onderzoek blijkt dat vooral logistiek medewerkers, chauffeurs, technisch medewerkers, planners en leidinggevenden lastig te werven zijn.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: door de explosieve groei van de Nederlandse logistieke sector zijn er tot het jaar 2030 zo’n 350.000 nieuwe logistiek medewerkers nodig. En – terwijl de sector de komende jaren alleen maar verder groeit – vergrijst de populatie van arbeidskrachten, heeft de sector te maken met een imagoprobleem en vraagt de toenemende robotisering om skills die de meeste huidige logistieke medewerkers (nog) niet in huis hebben. Hoe moeten werkgevers in de logistieke sector zich staande houden op deze krappe arbeidsmarkt?
Vooral logistiek medewerkers en chauffeurs
Het zijn vooral vacatures voor de functies van logistiek medewerkers en chauffeurs, maar ook die van technisch medewerkers, planner en leidinggevenden die veel en lang openstaan. Uit onderzoek blijkt dat de uitdagingen verschillen per segment. Bij transport- en distributieactiviteiten is het voornamelijk zoeken naar chauffeurs, bij logistieke dienstverleners en binnen e-commerce en fulfilment activiteiten zit het knelpunt ‘m in logistiek medewerkers, technisch personeel en leidinggevenden. Bij deze twee segmenten is daarnaast ook de vraag naar ‘brains’ groot; werknemers die processen goed begrijpen én kunnen optimaliseren.
Logistieke processen worden complexer
De logistiek is goed voor 10% van de Nederlandse werkgelegenheid. Dat zijn ruim 750.000 banen. Sinds 2010 is het aantal logistieke banen met ongeveer 7% toegenomen. Een overgroot deel van de functies in de sector wordt gevuld door flexwerkers. Niks nieuws, zou je zeggen. Toch wel. Want waar tot voor kort eigenlijk vooral in de vijver van mbo-opgeleide kandidaten gevist werd, wordt nu steeds meer gezocht naar hbo+-opgeleide flexwerkers. De toegenomen complexiteit van logistieke processen en de supply chain is hiervan de belangrijkste oorzaak. De vraag naar personeel met mbo 3 en 4 kwalificatie en met een hbo+ opleidingsniveau zal de komende jaren alleen maar verder stijgen. Ook interessant: het aandeel vrouwen in de logistieke sector zal volgens onderzoek gaan stijgen. De sector wordt nu nog vooral gedomineerd door mannen, maar met steeds lichter wordende werkzaamheden op fysiek vlak (zoals inpakken en retouren binnen de e-commerce) zullen vrouwen de sector meer en meer gaan veroveren.
De strijd om de hoger opgeleide kandidaat
Terug naar het opleidingsniveau van logistiek personeel 2.0. Hoger opgeleide kandidaten hebben vaak meer wensen op het gebied van inkomen, secundaire arbeidsvoorwaarden en zelfontplooiing dan werkgevers in de logistieke sector gewend zijn. Als werkgever moet je echt iets moois te bieden hebben om (latent) werkzoekenden te triggeren. In de strijd om de kandidaat is het dan ook belangrijk dat werkgevers zich verdiepen in dit nieuwe deel van de vijver. Welke aspecten tijdens het werving en selectie proces zijn belangrijk om kandidaten te interesseren? Wat zijn de pull-factoren waar deze kritische kandidaten warm voor lopen?
Robotisering in de logistiek: twee kanten van één medaille
Een belangrijke trend in de logistieke sector is de opmars van robots, vooral in de hoek van e-commerce. Kijken we naar de invloed hiervan op de arbeidsmarkt, dan zien we iets bijzonders.
- Enerzijds kunnen robots de druk van de werkgevers-ketel halen in het tekort aan logistiek personeel. In 2016 werd berekend dat door robotisering rond 2025 naar verwachting zo’n 1,5 miljoen logistieke banen in de Europese Unie verloren zijn gegaan (Of Robots and Men – in logistics, Roland Berger, 2016).
- Aan de andere kant vraagt het werken met robots om nieuwe vaardigheden van medewerkers. Vaardigheden die ‘logistiek medewerkers oude stijl’ vaak niet zomaar bezitten.
Werkgevers wiens bedrijf deels draait op robots zullen dus op zoek moeten naar een nieuw soort logistiek medewerker, vaak hoger opgeleid.
Ontwikkelmogelijkheden en locatiekeuze
Hoger opgeleide kandidaten zijn over het algemeen geïnteresseerd in andere aspecten van een functie dan lager opgeleiden. Denk aan secundaire arbeidsvoorwaarden zoals pensioenopbouw en ontwikkelingsmogelijkheden. Een leven lang leren is een vaak gehoorde wens van hoger opgeleide kandidaten. Ook de locatie waar de werkgever zich bevindt is een belangrijke factor voor kritische kandidaten die ervaren dat de banen bijna voor het oprapen liggen. Slechte bereikbaarheid of lange reisafstanden zijn dan serieuze deal breakers. Logistieke bedrijven die zich nieuw vestigen of uitbreiden, besteden veel aandacht aan het zoeken van een goede locatie, maar laten de factor arbeidsmarkt over het algemeen te weinig meewegen. Zaken als de beschikbare ruimte op een bepaalde locatie, de bereikbaarheid voor leveranciers en vervoerders en op- en overslagmogelijkheden zijn vaak bepalend. Een gemiste kans, want door naar je locatie te kijken vanuit het perspectief van je potentiele medewerkers, speel je beter in op hun behoeftes en vergroot je de kans op het snel en duurzaam vullen van je vacatures.
Wat is wél haalbaar?
Zorg voor een goede bereikbaarheid van je bedrijf, creëer aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden en biedt voldoende opleidings- en ontwikkelmogelijkheden. Concrete tips, maar voor werkgevers niet altijd even haalbaar… Met wat creativiteit kom je toch een eind. Zit jouw bedrijf op een lastig bereikbare locatie? Zorg dan in elk geval voor een eerlijke reiskostenvergoeding. Of zet een pendelbusje in dat zorgt voor een goede verbinding tussen een station en je bedrijf. En bedenk dat een goede werving en selectie procedure essentieel is voor een logistieke sector in zwaar weer. Uit onderzoek blijkt dat logistieke bedrijven op dit moment vooral het eigen netwerk en uitzendorganisaties inzetten in de zoektocht naar geschikte kandidaten. Omdat werkgevers in toenemende mate te maken hebben met een categorie kandidaten die zij niet kennen (hoger opgeleid en veeleisend), is extra aandacht tijdens het werving en selectieproces onmisbaar geworden. Het vraagt om een werving en selectie consultant met focus en specialisme, overzicht op de poule van kandidaten, kennis van de sector én een proactieve houding.
Bron:
Manpowergroup